Що таке soft skills і для чого це потрібно

Останнім часом виникнення та відтворення сучасних професій супроводжує таке поняття, як soft skills. Soft skills – це «м’які» або «гнучкі» професійні навички співробітника, які високо цінуються на сучасному ринку праці. На відміну від hard skills, що характеризуються деякою алгоритмізованістю та одноманітністю, soft skills дає його власнику гнучкий розум, швидку адаптацію до умов праці та інші переваги, такі необхідні для високотехнологічних ринкових відносин, що прискорюються.

Soft skills – це реакція на стандарти надання послуг в інформаційному суспільстві, що склалися. Не можна сказати, що прокачані soft skills дозволять дуже швидко заробити великі гроші, проте можна точно стверджувати, що розвинені м’які навички дають перевагу при працевлаштуванні. Вибираючи між кількома претендентами на посаду з приблизно однаковим набором hard skills, роботодавець ухвалить позитивне рішення, орієнтуючись на наявність soft skills. І якщо ви не будете володіти хоча б декількома якостями з набору soft skills, шанси отримати бажану вакансію виявляться значно нижчими. Як не крути, а роботодавці у потенційних співробітниках цінують гнучкість. Освоїти нову комп’ютерну програму можна за кілька тижнів, а ось придбати лідерські якості за той самий час неможливо.

Однією з головних переваг soft skills є те, що чітке усвідомлення таких навичок допоможе вам при виборі професії. Якщо, наприклад, ви знаєте, що надмірно емоційні та схильні до стресу, то не слід вибирати роботу, яка передбачає «нервові» умови праці. Або необхідно спеціально прокачувати цю навичку, особливо враховуючи той чинник, що більшість сучасних професій пов’язані зі стресом. Якщо ж у вас розвинені soft-навички, які потрібні для виконання вашої роботи, ви зможете справлятися з нею, докладаючи менше зусиль та отримуючи задоволення від процесу. У цьому секрет успішної кар’єри.

У структуру soft skills входять три основні навички: комунікативний, здатність адаптуватися і так званий емоційний інтелект. Комунікативне уміння дає можливість легко налагоджувати відносини з клієнтами, вибудовувати довгострокові партнерські відносини та взагалі домовлятися, у тому числі віддалено в режимі онлайн. Здатність адаптуватися до умов, що змінюються, є однією з ключових для тих, хто планує кар’єрне зростання. Сьогодні у процесі відтворення професійних навичок співробітнику необхідно обробляти колосальну кількість інформації, стежити за новинками у своїй сфері та постійно стикатися з чимось новим. Молоді люди, за прогнозами експертів, стикатимуться із суттєвими трансформаціями, здатними повністю переформатувати професійну сферу, приблизно кожні п’ять років. Адаптивність у цих умовах набуває дуже великої цінності.

Особливий інтерес у структурі soft skills викликає емоційний інтелект. Емоційний інтелект пов’язані зі здатністю до емпатії, але знак рівності між ними ставити не можна. Поняття емоційного інтелекту ширше: воно містить як здатність співпереживати оточуючим, так й розпізнавати емоції, навіть якщо людина говорить про них безпосередньо, і навіть здатність керувати власними емоціями для вирішення практичних завдань. Крім цього, до структури soft skills входять внутрішня мотивація, здатність нестандартно мислити, вміння розставляти пріоритети та інші навички.

Постає питання: де взяти елементи з набору soft skills? Як і будь-які інші навички, soft skills мають вроджений та набутий характер приблизно у рівних пропорціях. Особисті навички розвиваються протягом усього життя. Навички взаємодії та комунікації можна «прокачувати». Спеціальних навчальних закладів, в яких можна отримати повний комплект soft-навичок, не існує. Але є фахівці у цій справі чи тренінгові центри, де людина може пройти необхідні особисто їй курси, наприклад, щодо розвитку креативного мислення чи лідерських якостей.